piątek, 4 grudnia 2020

Przeprawa promowa Świbno - Mikoszewo (ponad 125 lat Przekopu Wisły)

Trochę wspomnień z wakacji i taka ciekawostka. W 1768 roku Jan Jerzy de Woyten przedstawił swój zamysł przekopu Wisły. Jednak dopiero w latach 1891–1895 dotychczasowe ujście rzeki Leniwki poszerzono i pogłębiono koryto wprowadzając w nie wody Królowej Polskich Rzek. Przyczynkiem do przeprowadzenia tych prac były wielkie powodzie pustoszące Żuławy i powodujące ogromne straty. Ostatecznie prace prowadzono wg. projektu Alsen i Fahl. Wykonano także po obu stronach koryta wały przeciwpowodziowe. Sztuczne ujście "skróciło" Wisłę o ok. 10 km. Ogromne masy lodu i fale powodziowe mogą sprawniej uchodzić do Zatoki Gdańskiej nie powodując zniszczeń w mieniu okolicznych mieszkańców.

W przyszłym roku budowla będzie obchodzić okrągłę 126.urodziny oddania do użytku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 31 marca 1895 dokładnie o godzinie 15.45 Wtedy to nadprezydent Prus Zachodnich Gustav von Gossler na telegraficzny sygnał cesarza Wilhelma II, własnoręcznie otworzył drogę pierwszym strugom wody wiślane.


Widoczna po lewej stronie promu łódź to tzw. pchacz. Prom jest podpięty do liny, która jest zaczepiona po obu stronach rzeki, a statek jest jego napędem.

Przeprawa w ciągu drogi 501, Gdańsk - Krynica Morska. Prom znacznie skraca drogę do Jantara, Stegny, Sztutowa czy Krynicy Morskiej.

Traktowany jest nie tylko jako skrócenie trasy i czasu, wygoda, ale także jako atrakcja turystyczna gdyż działa tylko sezonowo. Usprawnia tranzyt osobowo-towarowy.

W oddali widoczne zabudowania w Mikoszewie.

Na pokład zabiera nie tylko jeden samochód (jak na zdjęciu). Nośność tej jednostki to 90 ton także można tu wjechać nawet ciężarówkami czy autobusami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz