Zabytkowy budynek przy ul. Dyrekcyjnej (budowa 1912 - 1914 przy ulicy Am Olivaer Tor 2-4 ).
1895 - Pruskie Koleje Państwowe (Preußische Staatseisenbahnen) powołuje Królewską Dyrekcję Kolei w Gdańsku (niem. Königliche Eisenbahndirektion Danzig – KED Danzig). Działa do 1919 roku.
1921 - z chwilą powstania Wolnego Miasta Gdańska utworzono Dyrekcję Kolei Wolnego Miasta (niem. Freistadt-Eisenbahn-Direktion).
Widok z Błędnika.
1921 - Dyrekcja Kolei Państwowych w Gdańsku. Inne nazwy to: Pomorska Dyrekcja Kolei w Gdańsku (niem. Pommerellische Eisenbahndirektion in Danzig), Polsko-Pomorska Dyrekcja Kolei Gdańsk (niem. Polnisch-Pommerellische Eisenbahndirektion Danzig). Działa do 1929 r.
Hall główny (westybul).
Tablica pamiątkowa.
Jedna z klatek w holu głównym.
Przed wybuchem II wojny światowej w budynku działała nielegalna polska strzelnica.
1939 - wybuch II Wojny Światowej. W budynku istnieje silny punkt oporu walczący z faszystami. Przeważające siły wroga z jednostki SS-Wachsturmbann "Eimann" pacyfikuje polskich kolejarzy. Życie traci harcmistrz Jan Ożdżyński.
Sala konferencyjna.
W 1945 dyrekcję kolejową ewakuowano do Lubeki, a później do Altony - Hamburga (1946).
Sala konferencyjna.
Widok z okna sali konferencyjnej na Gradową Górę (Krzyż Milenijny).
1975 - Północna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych – PDOKP.
Siedzibę miał tu Ośrodek Muzealny Kolejnictwa, filia Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Lawaterz czyli niewielka fontanna, jedna z wielu zainstalowanych w budynku.
Ciekawy materiał poświęcony obiektowi zebrała Katarzyna Anna Wojtczak - link
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz