niedziela, 24 stycznia 2021

Gdańska Dyrekcja PKP

Zabytkowy budynek przy ul. Dyrekcyjnej (budowa 1912 - 1914 przy ulicy Am Olivaer Tor 2-4 ).

1895 - Pruskie Koleje Państwowe (Preußische Staatseisenbahnen) powołuje Królewską Dyrekcję Kolei w Gdańsku (niem. Königliche Eisenbahndirektion Danzig – KED Danzig). Działa do 1919 roku.

1921 - z chwilą powstania Wolnego Miasta Gdańska utworzono Dyrekcję Kolei Wolnego Miasta (niem. Freistadt-Eisenbahn-Direktion).

Widok z Błędnika.

1921 - Dyrekcja Kolei Państwowych w Gdańsku. Inne nazwy to: Pomorska Dyrekcja Kolei w Gdańsku (niem. Pommerellische Eisenbahndirektion in Danzig), Polsko-Pomorska Dyrekcja Kolei Gdańsk (niem. Polnisch-Pommerellische Eisenbahndirektion Danzig). Działa do 1929 r.
Hall główny (westybul).


1929 - Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych Gdańsk – DOKP Gdańsk. Działa do 1933 r.
Tablica pamiątkowa.


1933 - Biuro Gdańskie PKP. Działa do 1939 r.
Jedna z klatek w holu głównym.


Przed wybuchem II wojny światowej w budynku działała nielegalna polska strzelnica.
1939 - wybuch II Wojny Światowej. W budynku istnieje silny punkt oporu walczący z faszystami. Przeważające siły wroga z jednostki SS-Wachsturmbann "Eimann" pacyfikuje polskich kolejarzy. 
Życie traci harcmistrz Jan Ożdżyński.
Sala konferencyjna.


1939 - Dyrekcja Kolei Rzeszy w Gdańsku (niem. Reichsbahndirektion Danzig – RBD/Rbd Danzig) powołana przez Kolej Rzeszy (niem. Deutsche Reichsbahn). Działała tu także główna siedziba SS.
W 1945 dyrekcję kolejową ewakuowano do Lubeki, a później do Altony - Hamburga (1946).
Sala konferencyjna.


1945 - Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych – DOKP Gdańsk.
Widok z okna sali konferencyjnej na Gradową Górę (Krzyż Milenijny).




1975 - Północna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych – PDOKP.
Siedzibę miał tu Ośrodek Muzealny Kolejnictwa, filia Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.


 Lawaterz czyli niewielka fontanna, jedna z wielu zainstalowanych w budynku.





 Oryginalny żyrandol, w tle resztki oryginalnego, zabytkowego witraża.



1975 - pożar trawi część dachu i poddasza gmachu. W tym samym roku został odbudowany.


Klatka schodowa w jednym ze skrzydeł.


Doświetle klatki schodowej.


Obiekt w dalszym ciągu służy pracownikom kolei a minęło już prawie 100 lat...
Ciekawy materiał poświęcony obiektowi zebrała Katarzyna Anna Wojtczak  - link

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz