sobota, 17 września 2022

Nowy Świat - Przekop Mierzei Wiślanej

W miejscowości Skowronki postawiona została miedziana łopata symbolicznie wbita w ziemię. Miał być to zaczyn do przekopu Mierzei w okolicach Kątów Rybackich. W ten sposób wskazano konieczności wykonania kanału żeglugowego łączącego zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Napis na tablicy brzmi:
Przekop Mierzei - konieczny-możliwy-potrzebny
"Aby zło zatriumfowało wystarczy by dobry człowiek nic nie robił"
Edmund Burke (XVIII wiek) angielski filozof
Fundator: Senator RP Elżbieta Gelert
4 sierpnia 2006 roku
Pani Senator była w latach 2002-2005 radną Rady Miasta Elbląga.
Znalezione w archiwum.

Ostatecznie kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został zaplanowany do realizacji trochę dalej. Przekop znajduje się pomiędzy miejscowościami Skowronki - Przebrno. Prace budowlane rozpoczęto we wrześniu 2019 roku. Dziś możemy oglądać efekty tej inwestycji.
Widok na most północny (obrotowy). Długość 61 m.  Jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce 61 m.

Kanał w stronę Zalewu Wiślanego.

Kanał w stronę Zatoki Gdańskiej.

Kanał w stronę Zatoki Gdańskiej (z drugiego brzegu). 

Widok na most południowy im. Jerzego Wilka (obrotowy). Długość także 61 m. Patronem mostu został zmarły w 2021 roku były prezydent Elbląga i poseł na Sejm.

Przygotowania do śluzowania jednostki. Widok na komorę śluzy. Zamknięte wrota przesuwne, północne.

Most północny (obrotowy) otwarty.

Główki kanału od strony Elbląga.

Główki kanału od strony północnej. Widoczne oba falochrony. Zachodni o długości 568 m i wschodni o długość 1014 m.

Wejście do komory śluzy od strony północnej.

"Oskar" pchacz typu Koziorożec, port macierzysty Szczecin, własność PRCiP.

Śluzowanie. Pierwszy do komory wpływa SV Zodiak II.

Jest to wielozadaniowy specjalistyczny statek wybudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku należący do Urzędu Morskiego w Gdyni.

Dane techniczne jednostki: długość całkowita 60,1 m, szerokość 12,8 m, zanurzenie 3,5 m.

Drugim w kolejce do śluzowania jest jednostka Straży Granicznej (Pomorski Dywizjon Straży Granicznej w Świnoujściu). Okręt przeznaczony jest do patrolowania i ochrony morskiej granicy państwa, ochrony zewnętrznych granic Unii Europejskiej oraz usuwania zanieczyszczeń z powierzchni wody. 

Kaper-2 (oznaczenie SG-312) jest polską jednostką patrolową projektu SKS-40, zbudowana w latach 1991–1992 w Stoczni Wisła w Gdańsku. Dane techniczne jednostki: długość całkowita 42,6 m, szerokość 8,37 m (z odbojnicami), pełne zanurzenie 2,95 m.

Jednostki zacumowane, można zaczynać. Południowe wrota przesuwne zamykają się.

Zamknięte. Napełnianie komory wodą (wyrównanie poziomów wody).

Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra.

Obsługa śluzowania oraz sterowanie infrastrukturą drogową (oba mosty, sygnalizacja) odbywa się z Kapitanatu Portu Nowy Świat

Cała operację oglądać można ze specjalnie wybudowanej górki widokowej.

Cały obiekt jest tak pomyślany, że oprócz swojej funkcji technicznej spełnia się jako miejsce do spacerowania i oglądania przeprawy.

Most północny i wrota północne. Cały kanał żeglugowy wynosi w przybliżeniu 1526 m.

Most południowy (na drugim planie) otwarty dla ruchu więc można zaczynać...




Blokada otwartego przęsła.

Zaraz wrota schowają się w nabrzeżu.

Śluza o konstrukcji dokowej ma wymiary: długość 270 m, szerokość 25 m.

Otwieranie ....





I już po drugiej stronie...

Czas na drugi statek.

Cumy rzuć...

Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania.

Po lewej widoczny budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat.

Cały obiekt wybudowało konsorcjum NDI/Besix.


PS. Ukraina broni Ojczyzny. Sobota, 206 dzień wojny.
#StopWar
#FreeUkraine
#StopPutin
#Solidarni z Ukrainą

Na datę otwarcia przekopu nie przypadkowo wybrano dzisiejszy dzień (17.09.1939)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz